woensdag 13 oktober 2010

Bij ons in het bos

Wanneer je er eentje tegen komt, praat dan vooral ontspannen, blijf hem of haar aankijken, en beweeg daarbij kalm en langzaam achterwaarts lopend. Zo luidt het advies voor als je een beer tegenkomt.
Ik hoorde vanochtend van een buurvrouw:
"Achter jullie in het bos heeft A een beer gezien. In het voorjaar was er een berin met jongen en van de week een volwassen beer."
De bruine beer is niet gesteld op mensen in zijn buurt. Om die reden zal hij je, zodra hij je hoort, zien te vermijden. Dat vind ik een prettig idee, wanneer ik in het bos ben. Ik laat geregeld horen, dat ik eraan kom door te zingen of wat te roepen, want ik wil niet tussen een moederbeer en haar jongen terecht komen. Dat kan gebeuren zonder dat je er zelf erg in hebt en het is levensgevaarlijk. Ik ken een dame in het dorp, die met een belletje in het bos loopt, wanneer ze paddenstoelen plukt.


Bijgaande foto heb ik geleend van Google.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten